یا اباعبدالله الحسین

امکانات روستای سرای سری 2

 

بسمه تعالی


((سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت  جهادی ))


-روستای سرای دارای امکانات ،آب،برق،گاز،تلفن ثابت و همراه ، اینترنت پرسرعت  - adslنیروگاه سیکل ترکیبی در حال احداث، کارخانه آجر پذی ،شرکت تعاونی تولید روستایی و شرکت کشت و صنعت سهند می باشد و مردم روستا امور بانکی را از طریق پست بانک انجام می دهند.

2-گویش آذری و لهجه منطقه را دارا می باشد.

3-از نظر وضعیت اماکن اقامتی و پذیرائی هیچ امکاناتی در این روستا وجود ندارد.

4-بهترین زمان استفاده از طبعیت روستا ،فصل بهار می باشد .

5-غذای محلی : زنان روستا در فصول مختلف با استفاده از گیاهان محلی روستا آش محلی و خطاب (نوعی بربری ) می پزند.

6-لباس محلی روستا : بیشتر زنان روستایی از لباسهای محلی با ویژگی پوشاننده استفاده و هنوز هم این نوع پوشش بین زنان روستائی رواج دارد .

7-اهم سوغات روستا مربوط به لبنیات ( شیر – پنیر – ماست –کره – دوغ )- سبزیجات محلی – فطیر سنتی و تخم مرغ محلی می باشد.

8-محصولات دامی و کشاورزی : یونجه –گندم –جو- گلزا –سیب زمینی –پیاز –جغندر قند-کدو  تولیدات کشاورزی روستا است که بصورت مکانیزه و آبیاری تحت فشار کشت می شود .و محصولات دامی روستا با پرورش گاو میش- گاو –گوسفند –بز رواج داشته و تولیدات  پنیر – شیر – دوغ- کره- ماست- از عمده ترین محصولات لبنی منطقه به شمار می رود.

9-مراسم و تقویم روستا:ایام محرم عزاداری حضرت سید الشهدا انجام و در روز عاشورای حسینی شبیه گردانی اجرا و در این ایام ، اعیاد شبانیه و میلاد ائمه معصومین (ع) مراسم  برگزار می گرددو  احسان و نذورات بصورت دسته جمعی از طریق اهالی روستا

 

انجام می پذیرد.و در روز یوم اله 22 بهمن ماه هر سال در روستا راهپیمایی انجام و در رحلت حضرت امام خمینی (ره) مراسم بزرگداشتی منعقد می گردد.

10-از مراسمات روز چهارشنبه سوری می توان به گورشاخ سالاماخ اشاره داشته که بیشر عروس و دامادها این کار را انجام می دهند .

و از دیگر مراسمات آخر چهارشنبه سوری ،مردم روستا به صورت دسته جمعی بر روی آب راه رفته و آقایان به کوتاه کردن ناخنها و خانمها به کوتاه کردن موی سرشان و پوشیدن لباس نو اعتقاد خاصی دارند .در این روز اهالی و به خصوص دختران از روی آب پریده و به زبان محلی می گویند : آتل باتیل چهارشنبه ،بختیم آچیل چهارشنبه –آغریم ،بوغروم ،بوردا قالسین.

در این روز اهالی پشت بامهای گلی خود رفته به آتش بازی مشغول می باشندو هنگام این عمل می گویند : آتل باتیل چهارشنبه ،بختیم آچیل چهارشنبه –آغریم ،بوغروم ،بوردا قالسین.

11-در خصوص جاذبه های گردشگری روستا، می توان به حمام قدیمی روستا(خزنه حمام ) که اخیرا" فاز اول آن توسط سازمان میراث فرهنگی، مرمت و باز زنده سازی شده است –تپه مینجیق (به زبان محلی مینجیق تپه ) تپه گور (گور تپه) پیر اصل کند-پیر پنج خواهر (بش باجیلار )- قنات خشک شده روستا- شرکت کشت و سهند سرای، سد خاکی که سالیان قبل توسط خود اهالی احداث گردیده و لی به دلیل احداث سد پارام بی آب می باشد ، طبیعت بکر و چشم انداز کشاورزی روستا اشاره کرد .

12-روستاهای همجوار روستای سرای : شمالا": گیلدیر –بیلوردی –مینق جنوبا": آرباطان غربا" : احمد آباد- شیخ رجب  شرقا" : پارام می باشد که رفت و آمد این روستا ها به سمت مرکز شهرستان از مسیر روستای سرای می باشد و تردد شهر های هریس -کلوانق –زرنق – مهربان – بخشایش و اکثر روستاها به سمت مرکز استان و شهر اهر ازمسیر روستای سرای می باشد .

13- جمعیت روستای سرای از هشت طایفه تشکیل شده است .

1-    حاجیلار :

2-    علی اصغر لو :

3-    علیلو :

4-    علیکدلو :

5-    حاجی علی خانلو :

6-    غفارلو :

7-    حاج حسینلو :

8-    صادقلو :

14-کل زمین های زراعی روستای سرای 72 جفت بوده  که زمین زراعی از نظر مرغوبیت خاک بطورمساوی بین طایفه ها تقسیم شده است . آب کشاورزی نیز بر حسب زمین زراعی بین طایفه ها  تقسیم شده که دور گردش آب زراعی بر حسب نیاز محصول به آب ،12 روز می باشد .

 

14-طرح هادی: فاز اول توسط اداره محترم جهاد کشاورزی اجرا شده که اجرای فاز دوم آن نیاز مبرم این روستا می باشد .

15-فاصله تا نزدیکترین پاسگاه نیروی انتظامی پاسگاه (شهر بخشایش ) 9 کیلومتر می باشد .

16-مرکز بهداشت، مدارس دخترانه و پسرانه تا مقطع پیش دانشگاهی ، ساختمان دهیاری ، شرکت تعاونی تولید روستای و ساختمان مخابرات در این روستا دایر می باشد.

17- فاصله تا مرکز بخش خواجه 30 کیلومتر تا مرکز  شهرستان هریس 14 کیلومتر و تا مرکز استان 55 کیلومتر می باشد.

18- روستای سرای با موقعیت چهارراهی و مرکز شهرستان هریس از لحاظ جغرافیایی، دارای 1500 نفر جمعیت و 373 خانوار می باشد .

19-از صنایع دستی روستا  کفاشی و فرش دستباف بوده و رنگرزی فرش چه به صورت گیاهی و شیمیایی هم توسط بافندگان فرش و هم در مکانهای بخصوص آن انجام می پذیرد ، و خانمهای روستا به جوراب بافی (ایپک جوراب ) نیز مشغول می باشند .


برچسب ها : , , , ,

بخش نظرات این مطلب

Behnam aslanpuor
این نظر توسط Behnam aslanpuor در تاریخ 1393/08/05 و 21:50 دقیقه ارسال شده است :
با سلام وعرض خسته نباشید برای ساخت این سایت.
باید بگم به امکانات روستای سرای یکی هم اضافه شده واونم اینترنتشه راستی قراره زمینهای کشاورزی رو به دسگاه آبیاری بارانی مجهز کنن.ومرکز درمانی این روستاهم که درحال ساخته.( به امید توسعه روز افزون این روستا )
اگه اطلاعاتی در این مورد خواستی در خدمتتم

ارادتمندت: اصلانپور09146659426
پاسخ : ممنون بهنام حتما ابن اطلاعات رو ميزارم.
کد امنیتی رفرش

برچسب های طلایی

بنر لايه باز ,قالب رزبلاگ,قالب 404,قالب حرفه ای رزبلاگ,قالب لینک باکس برای رزبلاگ,قالب برای رزبلاگ ,صفحه ورود رزبلاگ , دانلود آیکون های تلویزیون ,قالب لایه باز چت روم ,قالب انجمن رزبلاگ , قالب انجمن , قالب صحیفه برای وبلاگ ,اسکریپت انتقال لینک ,کد تبلیغات متنی ,کد حالت من ,قالب سئو شده رزبلاگ ,قالب سئو شده دانلود ها ,دانلود پس زمینه بنر ,قالب لایه باز انجمن ,برچسب کاربری ,فونت,عکس,کد رنگ,آپلود سنتر رایگان,